6 Ekim 2015 Salı

KBB EFEMERASI (39) dr. sani yaver'den meslektaşına bilgi notu



Dr. Sani Yaver, 1880 yılında doğdu. 1903’te Askeri Tıbbiye’den mezun oldu. 1911-13 yıllarında Paris ve Bordo Üniversitelerinde Moore’un yanında çalıştı. 1913’te Haydarpaşa Askeri Hastanesi KBB Kliniğini açmıştır. Harplerde çeşitli yörelerde görev yaptıktan sonra 1918’de Gülhane’ye Hoca olarak tayin edilmiştir. 32 tane KBB Uzmanı ve Hoca yetiştirmiştir. Paris, Kopenhag, Madrid, Berlin, Uluslararası Kongrelerine Türk delegesi olarak katılmıştır. Balkan Tıp Birliği Kulak seksiyonu Başkanı olarak Bükreş ve Atina Kongrelerine katılmıştır. Türk KBB Cemiyetini kuran beş kişiden birisidir. 1937 yılında emekli oldu. Sonra Milletvekili seçildi. 1971 yılında öldü.

Aşağıda onun Osmanlıca kaleme aldığı ve bir meslektaşına ilettiği tıbbi bilgi notunun fotoğrafı ile metnini ve bunun günümüz Türkçesine uyarlanmış şeklini bulacaksınız:


Cüyûb-ı cebhe teşekkül etmemişdir. Cüyûb-ı fekkiye serbestdir. Burunda baş ağrısını izâh edecek bir hâl görülememişdir. Hastanın klor ve anemik olmasından münbais baş ağrısıdır. Kanaatim bu şekildedir.

(Frontal sinüsler oluşmamıştır. Maksiller sinüsler serbesttir. Burunda baş ağrısı açıklayacak bir durum görülememiştir. Hastanın klor ve anemik olmasından ileri gelen baş ağrısıdır. Kanaatim bu şekildedir
.

2 yorum:

  1. 1940-1941 arasında (tam olarak hatırlayamıyorum) sanırım muayenehanesi cağaloğlu hamamı karşısında bir evdeydi.. köşede..
    bademcik ameliyatı olmuştum..
    üç ya da dört yaşındaydım..

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler.
    Ne güzel bir anı.
    Kutluyorum sizi.
    Dr. Y. Tanyeri

    YanıtlaSil