17 Kasım 2015 Salı

KBB EFEMERASI (45) 100 yıl önce merzifon sağırlar okulunda


Merzifon Anadolu Koleji 1886 yılında ABCFM (American Board of Commisioners for Foreign Missions) kuruluşu tarafından bir misyoner okulu olarak açıldı. 1907 yılında Merzifon'lu bir Rum kadınının Theodoros isimli sağır ve dilsiz oğlunun eğitimi için, okulun Başkanı Charles Tracy'den yardım istemesi üzerine, Rahibe Galene Philadelpheus'un ABD'de  Massachussetes Clarke Sağırlar Okulu'na iki yıllığına gönderilmesi ve Philadelpheus'un sağır-dilsizlerin eğitimi için  aldığı iki yıllık eğitimden sonra Merzifon'a dönmesi ve Merzifon King School for the Deaf Children ismi verilen okulun  1910 yılında, isimleri Theodoros, Pavlos ve Sophia olan üç öğrenci ile eğitime başlaması ile açıldı. Dudak Okuma yöntemiyle yapılan eğitimler sonucunda iyi sonuçlar alınması üzerine 1914 yılında Okulda 14'ü Ermeni ve üçü de Türk olmak üzere tam 17 öğrenci bulunuyordu. Ancak, 1915 yılında gelişen olaylar sonrasında Merzifon Anadolu Koleji tümüyle kapatıldı. Yukarıdaki fotoğraf, Okulun resmî fotoğrafçısı Tsolag Dildilian tarafından 1915 yılında (bundan tam 100 yıl önce) Merzifon'da çekildi. Bu belge, öğretmen Arshelous Derkaloustian tarafından sağır ve dilsiz öğrencilere dudak okuma yöntemi ile nasıl eğitim verildiğini gösteren mükemmel bir tarihî fotoğraftır. 
(NOT: Bu fotoğraf Türk KBB camiamızda ilk kez yayınlanmaktadır.)
.

4 yorum:

  1. Mükemmel bir fotoğraf, çok etkileyici..
    Cok renkli, çokkültürlü, bize unutturulan bir Anadolu..

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Dostum!
    Önce Pazar akşamı seni beklediğimizi belirtirim.Ordu dönüşü bize gelecektin.
    Sonra;Sheroton Otel'deki sunumunu izledim.Doktor olmadığım halde çok
    etkilendim.Sunum öncesi büyük bir araştırma yaptığın anlaşılıyordu.Araştırman tabii ki;KBB doktorlarını ilgilendiriyor.Ama Merzifon'un tarihi yönünden Merzifon başta olmak üzere bölgemizi de ilgilendiriyor.O bakımdan son derece ilgi ile izledim.
    Çok başarılı olduğun zaten salondan aldığın alkıştan da belli idi.Kutlarım

    YanıtlaSil
  3. Değerli Hocam,

    Fotoğrafınız gerçekten çok ilginç. Asıl ilginç olan ise Ankara Çankaya Belediyesi Çağdaş Sanatlar Merkezinde hala devam eden Tsolag Dildilan fotoğraf sergisinin hemen peşinden bu fotoğrafı görmüş olmam. Muhteşem bir sergi. hayatımda gördüğüm en etkileyici sergi konsepti. Fotoğraflar harika.
    Bu bilgiler üst üste gelince çok daha büyük etkilendim.

    Teşekkür ederim.

    Haldun Cezayirlioğlu

    YanıtlaSil
  4. Ben Merzifonluyum ve bu Amerikan kolejinin varlığını biliyorum. Ama sağırlar okulunu bilmiyordum. Yüz yıl öncesine ait bilgiler ve çok değerli bir resim beni çok etkiledi. Teşekkürler Yücel.

    YanıtlaSil